Idź do prawnika, zanim będzie za późno

Dodane: 18-02-2016 10:39
Idź do prawnika, zanim będzie za późno Potrzebujesz kancelarii, która zajmuje się zamówieniami publicznymi> obsługa zamówień publicznych

Co po wygranej?

Przetarg wygrywa oferta najkorzystniejsza. Oferta najkorzystniejsza nie oznacza, że musi to być oferta najtańsza. Jedynym kryterium wyboru nie musi być cena ? może to być np. termin wykonania prac, termin udzielonej gwarancji lub inne, w zależności od potrzeb.

W prawidłowej sytuacji, po wyborze oferty najkorzystniejszej, powinna zostać zawarta umowa, ale może się zdarzyć, że wykonawcy zauważą pewne nieprawidłowości. Mogą wtedy zwrócić uwagę zamawiającemu na popełnione błędy albo wnieść odwołanie. Zamawiający ma możliwość samodzielnego naprawienia błędu i ponownego wyboru oferty w celu udzielenia zamówienia publicznego. Gdy tak się nie stanie, o tym czy przeprowadzona procedura była prawidłowa, decyduje inny organ.


Elementy ogłoszenia o zamówieniu publicznym

Jeśli ktoś chce udzielić zamówienia publicznego, musi to najpierw odpowiednio ogłosić. Takie ogłoszenie składa się z wielu elementów, np. informacji o tym, czego dotyczy zamówienie, w jakim terminie musi być zrealizowane, na jakich zasadach i w jaki sposób będą sprawdzane kwalifikacje kandydatów. Jeśli ktoś jest zainteresowany zamówieniem, musi złożyć ofertę.

Jeśli wybór wykonawcy zależy od wysokości zaproponowanej ceny, to w ofercie (wzór zazwyczaj jest załącznikiem do ogłoszenia), wykonawca ma wskazać proponowaną cenę, a także załączyć wszystkie inne dokumenty wymagane przez ogłaszającego. Po upływie terminów na składanie ofert, są one komisyjnie otwierane. Czasami oferty wymagają pewnych wyjaśnień. Po ich udzieleniu (albo i nie), wybierana jest oferta najkorzystniejsza, a z osobą, która ją złożyła, zawierana jest umowa.


Formalizm w zamówieniach publicznych

Zamówienia publiczne prowadzą do zawarcia umowy ? może to być umowa na zakup komputerów, usługi sprzątania, czy naprawy samochodów. Nie każdy udziela zamówień publicznych, tylko podmioty, na które taki obowiązek nakładają przepisy z reguły dotyczy to wydawania pieniędzy publicznych. Z reguły w takiej sytuacji jest organizowany przetarg, który ma na celu wyłonienie drugiej strony umowy.

W zamówieniach publicznych mamy do czynienia z dużym formalizmem ? umowa nie może zostać zawarta z dowolnym podmiotem i mieć dowolnej treści. Wydawanie pieniędzy publicznych i zawieranie tego rodzaju umów podlega ścisłej kontroli ? różne organy czuwają nad tym, by środki zostały odpowiednio zagospodarowane, czyli wydane na właściwe cele i w odpowiedniej wysokości.