Jak dbać o samochód? O warsztatach i o tym, jak co działa

owych (powszechnie używaną w sprężarkach wyporowych), lecz w mniejszej skali. Ponieważ cały proces sprężania zachodzi wewnątrz, wymagana jest mniejsza ilość energii potrzebnej do przemieszczenia sprężonego powietrza do urządzenia

Jak dbać o samochód? O warsztatach i o tym, jak co działa

Wikipedia o dmuchawie śrubowej

Dmuchawy śrubowe

Dmuchawy śrubowe to nowa generacja dmuchaw. Wykorzystują one konwencjonalną metodę sprężania wewnętrznego za pomocą tłoków śrubowych (powszechnie używaną w sprężarkach wyporowych), lecz w mniejszej skali. Ponieważ cały proces sprężania zachodzi wewnątrz, wymagana jest mniejsza ilość energii potrzebnej do przemieszczenia sprężonego powietrza do urządzenia odbiorczego w porównaniu do dmuchaw Rootsa. Inną korzyścią, wynikającą z zastosowania dmuchawy śrubowej, jest znaczne obniżenie poziomu hałasu. Urządzenie generuje dźwięki o natężeniu 75 dBa, podczas kiedy konwencjonalne dmuchawy rotacyjne wytwarzają od 85 dBa do 90 dBa.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dmuchawa


Czy warto jest zapłacić więcej za naprawę samochodu?

Naprawy samochodów to temat, który nie wywołuje u nas pozytywnych emocji. Nikt w końcu nie chciałby, by jego samochód się zepsuł, ale jeśli już dojdzie do takiej sytuacji, powinniśmy wiedzieć, co trzeba zrobić. Najlepiej oczywiście będzie oddać nasze auto do mechanika i zapewnić mu najlepszą opiekę. Niektóre naprawy będą oczywiście mniej kosztowne, inne wyniosą już znacznie więcej, jednak bez względu na to, nie powinniśmy próbować oszczędzać. Jeśli będziemy starać się znaleźć bardzo tani serwis samochodowy, może okazać się, że nie zapewni on nam usług na odpowiednim poziomie i wręcz zaszkodzi naszemu autu, a i tak za takie usługi będziemy musieli zapłacić. Jeśli więc zależy nam, by auto było w dobrych rękach, powinniśmy być gotowi czasem zapłacić za naprawę nieco więcej.


Sonda lambda - jak ona działa?

Działanie sondy lambda opiera się na prawie sformułowanym przez Walthera Nernsta (równanie Nernsta). Sonda lambda, czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego ? dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny, zostało opracowane pod koniec lat 60. XX wieku w Robert Bosch GmbH przez dr. Güntera Baumana. Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu około 300 °C, a druga strona styka się z powietrzem z otoczenia.

Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300 °C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.

Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i minimalizować emisję tlenku węgla.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sonda_lambda