Definicja mikrobusa
Mikrobus ? autobus niewielkich rozmiarów, przeznaczony do przewozu na miejscach siedzących od 9 do 20 pasażerów, nie licząc kierowcy (według niektórych autorów, do 17 osób)1. Mikrobusy, zwłaszcza starsze, projektowane i wytwarzane były często z użyciem podzespołów samochodów osobowych, jak silniki, układ napędowy i zawieszenie kół (np. polski ZSD Nysa). Większe pojazdy unifikowane są często z lekkimi samochodami ciężarowymi (dostawczymi)1.
Mikrobusy stosowane bywają w mniejszych miejscowościach, gdzie panuje mały ruch, lub w górskich miejscowościach z uwagi na to, iż "pełnowymiarowymi" autobusami trudno jest wjechać pod wzniesienia, a poza tym mikrobusy są krótsze ? więc i ciaśniejsze zakręty mogą pokonywać bez trudu, oraz są węższe, stąd też łatwiej mogą się mijać na wąskich drogach. Także są używane tam, gdzie na trasie znajduje się most o niewielkiej nośności, który mógłby nie wytrzymać ciężaru normalnego autobusu.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mikrobus
Licencje, certyfikaty i badania techniczne autokaru
Każdy jechał kiedyś autokarem, jednak mało kto zdaje sobie sprawę z norm jakie musi spełnić sam pojazd oraz kierowca, aby mógł go prowadzić. Przede wszystkim stan pojazdu musi być dobry, aby był dopuszczony do przewozu osób, co oznacza, że niesprawne pojazdy odpadają w przedbiegach. Konieczne sa sprawne podstawowe komponenty auta, które również są wymagane dla zwykłych osobówek, jednak autokar ma do spełnienia jeszcze kilka innych norm, aby mógł przewozić pasażerów.
Ponadto sam kierowca musi posiadać certyfikat i zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, który z czasem ulega odnowieniu. Potrzebna jest również licencja dla kierowcy przy przewozach zagranicznych.
Autokar to wybór dla wycieczek
Zorganizowane wycieczki szkolne czy inne grupy wyjazdowe często korzystają z usług przewoźników autokarowych, głownie z powodu wygody jakie niesie za sobą takie rozwiązanie. Co prawda ceny za przejazd autokarem mogą być dość wysokie, to przy dużej liczbie osób cena 'na głowę' spada do poziomu ceny biletu kolejowego, albo czasem nawet i taniej.
Końcowa cena przejazdu zależy od trasy, przystanków, samego autokaru oraz marży dla kierowcy, czy tez firmy przewozowej. Im nowszy autokar tym cena może być większa, ponieważ w grę wchodzą jeszcze koszty amortyzacji i pokrycia ewentualnych strat.